Zatte Tripel

Als je Brouwerij ’t IJ zegt, zeg je eigenlijk meteen ook Zatte Tripel. Het is het eerste bier dat werd gebrouwen in de tanks aan de Funenkade. Volgens Belgische traditie een volle, moutige en ronde tripel van 8%. Een ongefilterd, stevig lichtblond bier met een geur van vers fruit en hier en daar een vleugje graan.

Een stukje geschiedenis
De Zatte Tripel bestond eigenlijk al voor Brouwerij ‘t IJ zelf. Voor oprichter Kaspar Peterson in 1985 officieel begon, brouwde hij hem al thuis op het binnenplaatsje, in de keuken en in de schuur. De slaapkamer werd omgevormd tot gist- en lagerruimte. Gebotteld werd de Zatte in de gang. Door de hoplucht sliepen Kaspar en z’n vrouw heerlijk zacht. Toen de kratten zich binnen niet meer lieten opstapelen, verhuisde de brouwerij naar het badhuis aan de Funenkade. Daar wordt tot op de dag van vandaag nog steeds gebrouwen. De proefbrouwsels van alle nieuwe bieren, de specials en al het bier dat wordt geschonken in de proeflokalen komen hier vandaan.
Amsterdam sloot Zatte Tripel al snel in haar hart. Nu, 35 jaar later, is het bier een vaste waarde in veel horeca door het land. Naast het succes van licht- en non-alcoholische bieren zijn ook de zwaardere tripels ongelofelijk populair op het moment.  Zo wordt deze klassieke tripel zowel in de koude maanden bij de haard als in hoogzomer op een zonnig terras gedronken.

Het label
Kenmerkend voor de meeste bieren van ’t IJ, met Zatte Tripel vooroplopend, is het ruitvormige etiket op de fles. Door de jaren heen evolueerde het etiket, maar de ruitvorm, de dorstige struisvogel en het ei bleven steeds prominent prijken op de fles. Het gebruik van de meeste beelden laat naar zich raden, maar de struisvogel riep nogal eens vragen op. Het blijkt dat veel Amsterdamse kwaliteitsmerken vroeger hun naam ontleenden aan een vogel (’t Ooievaartje, Brouwerij de Gekroonde Valk, De Witte Zwaan) en Kaspar had nu eenmaal iets met struisvogels, moeilijker moest dat niet zijn.

Toen Zatte Tripel vorig jaar 35 jaar bestond, werden er op verschillende plekken in Amsterdam trots muurschilderingen aangebracht. Twee hiervan zijn nog te zien: één boven Café Flamingo aan de Albert Cuypmarkt en één boven Traiteur Peperwortel aan de Overtoom. Een derde, enorme fles Zatte, werd aangebracht op de zijgevel van Café Kobalt aan de Singel en was zichtbaar vanuit de langsrazende trein. Een lang leven was deze schildering niet beschoren, op last van de gemeente werd deze al snel verwijderd omdat ’t IJ hiermee zo ongeveer elke regel qua reclamewetgeving overtrad.

Op dit moment worden alle flessen van ’t IJ voorzien van nieuwe etiketten. Een toffe opfrissing van de bekende vormgeving. Het Zatte label is nog steeds rood en ook de struisvogel is niet verdwenen! Ook het recept is vernieuwd: Nóg frisser en fruitiger, maar nog steeds met de herkenbare IJ-smaak en de volle afdronk.

Samen met bureau Kapooow uit Amsterdam maakten we een hele reclamecampagne voor Zatte Tripel. Zoiets groots hebben we nog nooit gedaan voor onze bieren, we zijn hier dan ook best wel trots op. De boodschap draait om 3 kenmerken van dit bier: Ongefilterd, Eigenzinnig, Een Klassieker. We maakten filmpjes in de studio met een speciaal hiervoor gemaakt decor, veel acteurs en natuurlijk ook figuranten uit onze eigen brouwerij. Wouter zwaaide rond met een hengel met daaraan een meeuw en Michiel Romeijn (Jiskefet, Trecx) sprak op onnavolgbare wijze de voice over in.

In de komende maanden zul je de filmpjes misschien wel voorbij zien komen in je Insta feed en heb je kans de beelden te zien op een poster in de stad of een viltje onder je glas. Proost!

Zatte Tripelpeter
2

2 reacties op "Zatte Tripel"

  1. Vladimir Lojen on

    De nieuwe Zatte is onopvallend.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *