Shirt brouwerij 't Uiltje

Het is #beershirtweek. Show je shirt.

Nu is het nog een klein dingetje en haken nog vooral Nederlandse bierfans in, maar #beershirtweek heeft alles in zich om in de internationale bierwereld een hit te worden. Wat is het? En, waar komt het vandaan?

Het begon allemaal vrij onschuldig in een biowinkel ergens in Beverwijk. Taco Zuidema kocht er jaren geleden een van onze bokbiershirts. Hij hield altijd al van bier en van T-shirts dus een gekke aankoop was het niet. Het vormde het begin van een steeds verder uitdijende verzameling. Nu struint hij bierfestivals als Borefts, van onze collega’s van De Molen, af op zoek naar nieuwe shirts. En goed bier, natuurlijk. “Op Borefts heb ik altijd extra cash mee omdat ik weet dat ik met een volle tas T-shirts naar huis ga. Maar ook als ik bij een brouwerij op bezoek ben geweest, neem ik vaak een souvenir mee.”

Brouwerij Maximus shirt

Bokbierfestival shirt

Pint shirt Bokbierfestival

Shirt brouwerij 't Uiltje

Taco Zuidema doceert Vrijetijdsmanagement. Daarbij leert hij zijn studenten onder andere over personal branding. Om extra duidelijk te maken wat hij daarmee bedoelde, zette hij zijn persoonlijke voorkeur voor biershirts in de spotlight van sociale media als Twitter en Instagram. Maar hij wilde zelf meer dan een personal brand. “Ik wilde kijken of je mensen mee kon krijgen.” Hij vermoedde dat er meer mensen net als hij hun liefde voor brouwerijen en hun bier via shirts en dergelijke belijden. Om die mensen online te verenigen, creëerde hij de hashtag waar het hier allemaal om gaat: #beershirtweek.

De beershirtweek heeft een lente- en een herfsteditie. Een week lang kan je dan elke dag, terwijl je een biershirt draagt, een selfie maken. Bij voorkeur tijdens het drinken van een van de bieren van de brouwerij op het shirt natuurlijk. Tag die foto met #beershirtweek en je plugt in bij een netwerk van gelijkgestemde biershirtfans.

Dat netwerk is groeiende, zegt Taco. “Er zijn een aantal usual suspects die elke editie gezellig meedoen, zoals Do Bongers en Sander Kobes van Oersoep, en Michel Ordeman van Jopen.” Niet de minsten in het Hollandse bierlandschap en het initiatief krijgt dan ook steeds meer aandacht. Ondertussen hesen zelfs de eerste internationale Twitterati zich de afgelopen editie al in hun favoriete biershirts. De initiator denkt dan ook dat er nog wel rek in de hashtag zit. “Ik denk dat de volgende stap is om de brouwers zo gek te krijgen dat ze hun fans opjuttten en de meeste biershirts gepost krijgen.”

Brouwerij Walhalla shirt

Brouwerij Pampus shirt

Brouwerij De Molen Borefts shirt

Beer Temple craft beer shirt

Ondertussen blijft Taco zelf de meeste enthousiaste ambassadeur. In de lange serie van foto’s die hij de afgelopen jaren onder zijn zelf verzonnen tag online gooide, spotten we tot onze grote vreugde de nodige shirts van Brouwerij ’t IJ. Heeft hij een favoriet? “Dat moet toch wel de Flamingo IPA zijn. Één omdat ik dat een heel mooi bier vond, en twee omdat dat roze van de flamingo er echt af spat.”

Het zoeken naar nieuwe shirts gaat ook gewoon door want de collectie is nog niet compleet. “Ik wil nog heel graag een T-shirt van The Wild Beer Co. Ik ben erg fan van hun logo en uitstraling van de flesjes.” Maar ook een shirt van Buxton, zijn favoriete Engelse brouwerij, staat nog op zijn verlanglijstje. En van Napar. “Vanwege de gave metaltekeningen. En het goede bier.”

Herken je jezelf in deze tomeloze honger naar biershirts en heb je last van een nauwelijks te onderdrukken behoefte om de exemplaren op je huidige stapel met de rest van de wereld te delen? Dat kan nu dus dankzij de hashtag. Slinger deze week je selfie op Twitter en/of Instagram en tag hem met #beershirtweek en steel de show met je al dan niet exclusieve shirt!

Het is #beershirtweek. Show je shirt.brouwerijhetij
0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *