Boekrecensie: The Comic Book Story of Beer

De mensheid drinkt al langer bier dan dat zij haar geschiedenis schriftelijk vastlegt. Met andere woorden: We dronken al bier voordat we konden schrijven. Maar hoeveel weten we nou werkelijk van bier? ‘Bier? Water, graan, gist en hop, toch?’ In feite wel, maar bier heeft een enorm rijke geschiedenis die het waard is om verteld te worden. De populariteit van craft-beer de afgelopen jaren is slechts het nieuwste hoofdstuk in het verhaal van bier, maar zeker niet het laatste. De geschiedenis van bier is een lange en uitgebreide, lastig te vatten in één enkel boek zou je zeggen. The Comic Book Story of Beer weet het daarentegen op een zeer laagdrempelige manier over te brengen.

Schrijvers Jonathan Hennessey en Mike Smith beseften zich dat er reeds bibliotheken volgeschreven zijn over bier. Daarom besloten zij het anders aan te pakken en hun krachten te bundelen met tekenaar Aaron McConnel. Het resultaat mag er wat ons betreft zijn, een boek dat de geschiedenis van bier op een unieke manier vertelt in de vorm van een stripverhaal. The Comic Book Story of Beer is dan ook een match made in heaven voor de stripboeken verslijtende bierliefhebber. Maar ook voor de bierdrinker die stripboeken doorgaans links laat liggen is deze fraaie graphic novel aan te raden. Het boekwerk is niet alleen prachtig om te zien, het is ook nog eens enorm informatief. Het staat vol wetenswaardigheden, heerlijk om mee te kunnen pronken tijdens het bier drinken. Hieronder een greep uit de inzichten die wij verworven hebben dankzij dit boek:

• Wij leerden dat het woord ‘bier’ zijn oorsprong vindt in het woord ‘bibebre’, wat in het Latijn zo iets als ‘drinken’ betekent. Kortom: bier is synoniem aan de daad van drinken zelf.
  • Bier is de meest gedronken drank ter wereld, het wordt zelfs meer gedronken dan cola en koffie.
  • Het oudste bier ooit is ontdekt in kruiken in het noorden van het huidige China en stamt uit 7000 voor Christus. Dit bier is ooit nagemaakt (Chateau Jiahu) en won een gouden medaille op The Great American Beer Festival in 2009.

Naast leuke weetjes, vertelt deze graphic novel de geschiedenis van verschillende bierstijlen, zoals die van Indian Pale Ale (IPA), Pilsner en Stout. Het neemt je letterlijk mee op een reis door de geschiedenis van bier, van de steentijd tot nu. The Comic Book Story of Beer is wat ons betreft een aanwinst voor de boekenkast van elke zelfrespecterende bierliefhebber en een verrijking van je bierkennis. Het boek is niet overal te verkrijgen, maar je kunt hem eenvoudig via Bol.com bestellen.

Ook in de toekomst op de hoogte blijven van de ontwikkeling van Nederlands bier in het algemeen en dat van ons in het bijzonder? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.

Boekrecensie: The Comic Book Story of BeerDaisy Altelaar
0