Op bezoek bij de gasten van Bird Brewery

Nognietnaar Huismus, Rumoerige Roodborst en Datsmaaknaar Meerkoet. Een greep uit het assortiment van Bird Brewery, een kleine brouwerij uit Amsterdam. We hebben op zaterdagmiddag afgesproken met Rik van den Berg, één van ’s lands Jongste biersommeliers, voorzitter van biergenootschap ’t Nieuweland en samen met Ralph van Bemmel oprichter slash eigenaar van Bird Brewery.

Hoe is het allemaal begonnen?

Rik: Ralph en ik hebben elkaar ontmoet op de Stibon opleiding en Amsterdam. Ik was toentertijd al bezig met het brouwen van kleine hoeveelheden bier in mijn schuurtje. Ralph was in die tijd eigenaar van online bierspeciaalzaak Bierlab. Het leek hem een leuk idee om in die winkel eigen gebrouwen bier te verkopen, dat is waar ik om de hoek kwam kijken. Wat begon met een leuk idee en een avondje in de kroeg eindigde met een zeer succesvolle crowdfundactie om het eerste bier, de Rumoerige Roodborst, te brouwen. Nog voordat de crowdfundactie afgelopen was, hadden we de helft van de eerste gebrouwde 2000 liter al verkocht! We deden hard ons best om de resterende 1000 liter te verkopen aan kroegen en slijters. Tijdens dit proces bleek er veel meer vraag was naar het bier dan dat we in eerste instantie dachten.

Waar brouwen jullie je bier?

Rik: Eerst brouwden we ons bier in de ketels van brouwerij Kees in Middelburg, na enige tijd ging het hem voor de wind en had hij al zijn capaciteit zelf nodig. Op dit punt moesten we besluiten of we onze hobby uit wilden breiden en een andere brouwerij te zoeken die ons capaciteit wilde verhuren. We besloten onze droom na te jagen en door te gaan, tegenwoordig wordt ons bier gebrouwen in de Jopenkerk van Jopen bier in Haarlem.

Wie is het brein achter de namen van jullie bier?

Rik: De namen van de bieren bedenken we zelf. In eerste instantie waren het alliteraties zoals Rumoerige Roodborst en Fuut Fieuw, maar nu zijn het grappige spelingen op vogelnamen zoals Datsmaaktnaar Meerkoet. De broer van Ralph ontwikkelt de etiketten. We vinden het belangrijk dat onze etiketten en namen leuk zijn, maar het bier is natuurlijk wat telt. Gelukkig wordt dat ook goed beoordeeld. 

Jullie hebben al een behoorlijke fanschare, hoe kan dat?

Rik: Doordat het als een hobby begonnen is en ik zelf nog vier dagen per week ergens anders werk, waren we niet in staat om direct all-in te gaan. We hebben besloten om wel meteen vol in te zetten op social media, omdat we met een beperkt budget direct een groot aantal mensen konden bereiken. En niet zonder succes, we hebben ondertussen ruim 5000 likes op Facebook. We merken wel dat we ons succes mede aan social media te danken hebben.

Welke bieren kunnen we nog van jullie verwachten?

Rik: We willen dit jaar drie specials uitbrengen, deze krijgen dan geen vogelnamen, maar met onze specials zetten we de vogelaar in het zonnetje. Zo is onze eerste special de Mr. Cacoatoe, een heerlijke choco porter die goed combineert met cheescake, vanille ijs of oude boerenkaas. Wat de ander specials gaan worden blijft nog even een verrassing. Mogelijk komen we dit jaar ook nog met seizoensbier. Oh, en we hebben nog één ander soort bier in de tank zitten. Geen special, maar een aanvulling op ons vaste assortiment. Hoe die gaat heten? Ja, dat kan ik denk ik wel zeggen, die gaat Datisandere Koekoek heten.

Waar eindigt dit verhaal?                  

Rik: Zoals iedere kleine brouwer is het uiteindelijk onze droom om onze eigen brouwerij te hebben. Daarnaast willen we op korte termijn toffe samenwerkingen met andere brouwerijen aangaan, zoals een take-over. Oh ja, een proeflokaal staat ook zeker hoog op ons lijstje!

Kan je tot slot een leuk weetje vertellen over Bird Brewery?

Rik: Jazeker! We hebben in elk etiket het Bird Brewery logo verstopt, maar je moet wel goed zoeken. Daarnaast zijn Ralph en ik in iedere tekening verwerkt, als grapje van de ontwerper. Oh, en naast de verplichte waarschuwingen vindt je op het etiket nog een bijzondere waarschuwing.

Op bezoek bij de gasten van Bird BreweryJense
016

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *